You, the petitioner
Image

Bedien de Toekomstige Zuiderzeelijn met een Internationale train naar Kopenhagen, en een nachttrein naar Stockholm!

1,007 signatures

maak een rechstreekse treinverbinding van Nederland naar Denemarken en Zweden!

Petition

We

Treinreizigers in de randstad, die vaak de trein naar het Buitenland nemen.

 

establish that:

Er was en wordt in Nederland nogsteeds gesproken over een nieuwe snellere spoorlijn Van Amsterdam naar Groningen (de Zuiderzeelijn) die schijnt volgens spoorvisie 2040 gereed te zijn, of misschien nog wel voor die Tijd. Over die lijn zal een internationale trein van Amsterdam via Lelystad, Heerenveen, Groningen en Bremen naar Hamburg rijden. Maar het Ou veel handiger zijn als die gewoon meteen doorrijd naar de Deense hoofdstad Kopenhagen, en ook een nachttrein van Amsterdam naar de Zweedse hoofdstad Stockholm rijdt. Want er bestaat gelukkig al treinspoor tussen Hamburg en Kopenhagen, en tussen Kopenhagen en Stockholm.

 

and request

Als straks die Zuiderzeelijn klaar ligt, en die internationale Intercity van Amsterdam naar Hamburg rijdt. Laat die trein dan meteen over bestaand spoor doorrijden naar Kopenhagen CS, en laat dan ook over (ook al) bestaand spoor een nachttrein van Amsterdam CS naar Stockholm CS. Dan zou men op die manier ook (optioneel) goedkoper van Nederland naar Denemarken en Zweden kunnen reizen met de trein.

Sign this petition

 
We e-mail you a link to confirm your signature. Your data will not be shared with third parties and remains with the Stichting Petities.nl. Your name and place of residence will only appear if you choose this. Read more about this in our privacy statement.

Details

Addressed to:
Tweede Kamer 
Petition desk:
Closing date:
2025-12-23 
Lead petitioner:
Tim Sekac 
Website:

History

Signatures

Updates

Doel is toekomstmuziek in de komende 19 jaar!

De gemeentes Friesland en Groningen zetten zich keihard in voor deze verbinding, en als het aan hen ligt en aan Spoorvisie 2040 ligt de lijn er voor 2040. Niet alleen de nieuwe lijn van Lelystad naar Groningen, maar ook het doortrekken van de lijn naar Duitsland en Scandinaviƫ, wat allemaal over bestaand spoor kan zal een feit zijn.

+Read more...

In 2028 word de Fhermanbelt-tunnel tussen Hamburg en Kopenhagen gerealiseerd, zodat de treinen daar niet meer op de boot hoeven. Des te sneller de trein vanuit Nederland ook van die verbinding kan proviteren, des te beter! Ook zal het heel Nederland van deze lijn kunnen profiteren, om zo gemakkelijk in het noorden te komen wonen en werken, en zo met de trein naar het hart van het land en terug te rijzen. Niet alleen Noord Nederland, maar heel Nederland moet deze lijn krijgen.

De Stentor

SpoorPro

Leeuwarder Courant

Ov-Magazine

2021-07-01